
Cnxrnn yor JuntcrAr, AccounrABrlrry, rNC.
P.O. Box 69, Gednq Station
llhite Plains, New York 10605-0069

Elena Ruth Sassower, Coordinqtor

BY E-MAIL: public@nytimes.com
BY T{AND

TeL (91Q 421-1200
Fax QIa) 428-4994

E-Mail: judgewatch@Volcom
Website: www.judgewatch.org

September 26,2005

Byron Calame, Public Editor
The New York Times
229 West43'd Street
New York, New York 10036

Dear Mr. Calame,

In your yesterday's column, "Even Geraldo Deserves a Fair Shake",you criticized The Times'
September 7,2005 response to a demand by FOX News reporter Geraldo Rivera for correction of
a false and defamatory sentence in a September 5,2005 column by The Times' "chief television
critic". As to this response -- that "no colrection would be published" -- you specified that
Executive Editor Bill Keller "personally made the final decision".

Please be advised that by contrast to the speed with which The Times and Mr. Keller responded to
Mr. Rivera's media-publicized demand, neither The Times nor Mr. Keller have seen fit to respond
to the Center for Judicial Accountability's July 29,2005 letter for a correction of a front-page
column, *When the Judge Sledgehammered The Gadfl1f' (Marek Fuchs, Westchester Seciion,
November 7,2004), that was false and defamatory throughout. This July 29,2005 letter,
addressed to Mr. Keller, was substantiated by a line-by-line analysis of the column and other
documentary proof. It was hand-delivered to The Times on August I,2005- with full copies for
ALL the indicated recipients. Among these, PublisherArthur Sulzberger, Jr., Managing Editor for
Newsgathering Jill Abramson, Standards Editor Allan Siegal, and Editorial Board Editor Gail
Collins for sharing with all Editorial Board members. Its concluding words related to you in
stating that if we did not hear from Mr. Keller within three weeks, 'owe will forward u "o*piuint to
The Times' new public editor, Byron Calame.',

An identical full copy of this unresponded+o July 29,2005letter is enclosed so that you can take
appropriate action. Indeed, the letter is perfect for the kind of expose treatmint that you
announced in your first column,"The New Public Editor: Toward Greater Transparencyt, (June 5,
2005) - with its promise to elicit responses from involved editors and reporters, as you apparently
have done for Mr. Rivera. Such expose would require, at minimum, an explanation from Mr.
Keller, Ms. Abramson, and Mr. Siegal as to why there has been no response to the letter's line-by-

RE:



Byron Calame, Public Editor Page Two September 26,2005

line analysis establishing that "When the Judge Sledgehammered The Gadf$, is:

"deliberately defamatory, knowingly false and misleading, and so completely
covers up the politically-explosive underlying national andNew York stories ofthe
comrption of the processes of judicial selection and discipline, involving our
highest public officers, as to be explicable only as a manifestation of The Times''profound and multitudinous conflicts of interest, [fn].,' (analysis, p. l).

These conflicts were shown to have arisen from The Times' wilful and deliberate disregard of a
mountain of CJA's prior correspondence and complaints to The Times, spanning more than l3
years and reaching to Mr. Sulzberger. This includes our "post-Jayson Blaii" correspondence and
complaints from June 1l-2OO3-November 1,2003 addressed to the Editorial Board (June 11,
2003),Mr. Siegal (June 19,2003),Ms. Abramson(August26,2003), andMr. Keller(September
25,2003, October 13,2003, November 1,2003), which they - and Mr. Sulzberger -- wilfully,
deliberatelY, and collusively ignored, compounding the conflicts of interest those documents
summarized and particularized.

Expose treatnent of "Wen the Judge Sledgehammered The Gadfly'' would be an appropriate
counterweight to your August 28, 2005 column,"A Conversationwith the Standards 

-Editor,,, 
in

which Mr. Siegal promoted himself and The Times' "top levelso'- while undisclosed to readers
and presumably yourself, he and they were all ignoring CJA's July 29,2005 letter. Among Mr.
Siegal's unchallenged comments which should be juxtaposed against our July 29,2005lettei and
its line-by-line analysis:

"I spend time helping staffmembers navigate our ethics and conflict-of-
interest policies, and I'm the person who interprets those rules for them. I spend,
also, a fair amount of time helping the paper decide when something should be
corrected.

I also believe - and I do a certain amount of possibly tedious preaching -
that we can save ourselves a lot of pain if we don't do anything that we would be
embarrassed to have readers know about, that everything we do ought to be
something we're willing to describe to readers and tell them about.,'

" - - -Bill [Keller] and Jill [Abramson] are very conscientious about referring a
question to me before they decide the question. And they bring me lots of stuff."

"At the top levels of this paper, the values and ground rules are very well
understood."

"I think over the years, particularly the last two or three years, staff
members have gotten much more willing to admit mistakes. But people are human,
and some number of times a week I find myself helping somebody over the



Byron Calame, Public Editor Page Three September 26,2005

reluctance to admit error in print. And I sort of arrived at an aphorism that I use
with a lot ofthem: if we were writing the story today, knowing what we know now,
would we write it exactly the way we wrote it yesterday? And if the answer is no,
we would do something different, then it seems to me that's evidence that we need
a correction to bridge the distance between what we did and what we now know we
should have done."

Tellingly, your yesterday's column does not refer to Mr. Siegal's role with respect to Mr. Keller's"final decision" not to publish a correction for Mr. Rivera - and whether he-or such other .,top
levels" as Ms. Abramson agreed with Mr. Keller's shameful and incomprehensible rationale.

Copies of CJA's unresponded-to conespondence and complaints from June I 1,2003-November
l'2003 should be in the office files of Mr. Keller, Mr. Siegal, Ms. Abramson, the Editorial Board
and Mr. Sulzberger - in addition to the office files of your predecessor, Daniel Okrent, to whom
we delivered them under a December 1,2003 coverletter to begin his first day as The Times' first
public editor. Nevertheless, to expedite your handling of this complaint, especially as to the
Timeso conflicts of interest which underlie "lfhen the Judge Sledgehammered The Gadpy,,copies
are enclosed.

Such correspondence and complaints - indeed our l3-year history of correspondence and
complaints to The Times -- are also conveniently posted on our website, wwwjudgewatch.org,
accessible via the sidebar panel, "PRES S SUPPRESSION: The New York Times". As reflected
therein, our July 29, 2005 letter to Mr. Keller is not the last of our correspondence with The
Times. On August 16, 2005, I hand-delivered a memo addressed to Mr. Keller and the other
Times recipients of our July 29,2005 letter. Entitled "Collaboratively Moving Forward,', this
August 16,2005 memo -- to which we have also received no response -- transmitted to Mr.
Sulzberger CJA's document-substantiated March 26,2003 written statemen! whose importance in
exposing the comrption ofjudicial selection and discipline involving our highest public officers,
including those seeking re-election and further public office, was highlight"A Uy Ubtfr tfre July 29:,
2005 letter (at pp. 5-7) and its enclosed line-by-line analysis (at pp. 5-6, 8, l7-18). We trusiyou
can easily obtain same tiom Mr. Sulzberger in substantiation of this complaint.

That The Times did not respond to the July 29,2005 letter with its offer of ..our complete
cooperation"(at p. 8) - nor to the "olive branch" extended by the August 16,2005 memo by its
constructive suggestion that The Times "invit[e] me to a meeting to discuss how we may
collaboratively move forward" (at p. 1) - only reinforces what our prior correspondence and
complaints have documented AGAIN, and AGAIN, and AGAIN: The Times' unwillingness to
confront its conflicts of interest and its pattern and practice of refusing to report on readily-
verifiable documentary evidence of the comrption of judicial selection and diicipline and tile
complicity of public officers, including those seeking re-election and finther public offi"". Indeed
within the past month, The Times has blithely continued to betray its first Amendment
responsibilities and has wilfully deprived New Yorkers of information essential to their exercising



Byron Calame, Public Editor Page Four September 26,2005

an informed vote. This, in the context of the September 13, 2005 primaries for Manhattan and
Brooklyn district attomeys - as to which we sent The Times four memos -- two dated September
2,2005 and two dated September 8, 2005 -without responset . These memos, also posted on the"PRESS SUPPRESSION: New York Times" page of our website, summarized the readily-
verifiable documentary evidence establishing that Manhattan District Attomey Robert Morgenthau
and Brooklyn District Attorney Charles Hynes have each covered up high-level systemic judicial
and political comrption involving the New York State Commission on Judicial Conduct -
obligating the press to demand from them, on behalf ofthe voters, an explanation responsive to the
evidence and, likewise, to elicit responses from the competing candidates. That since August 16,
2005 - with my delivery of CJA's March 26,2003 written statement and its accompanying two
final motions in my public interest lawsuit against the Commission -- The Times has hadapivotal
portion of this readily-verifiable documentary evidence, enabling it to independently-verify,
WITHIN THE SPACE OF AN HOUR,that, as to matters of lan, the Commission has been ihe
beneficiary of five fraudulent judicial decisions ofNew York's lower state courts without which it
could not have survived three separate lawsuits2 -- makes its failure to pursue any aspectof the

t These four memos were e-mailed to Mr. Kelleq Ms. Abramson, the Editorial Board, and Mr. Sulzberger,
with the initial September 2, 2005 memo also faxed to Mr. Keller, the Editorial Board, and Metro.

Leslie Eaton, who was doing "the lion's share" of election reporting of the race for Manhattan district
attorney was also e-mailed these memos. Indeed, I discussed the content of what would become the initial
September 2,2005 memo with Ms. Eaton at the end of the day on August 31,2005,when she returned my two
caf ls to her from earlier that day and the day before. Such is reflected by the August 31,2005 e-mail I sent her
shortly after we spoke - also posted on our website. I never heard back from Ms. Eaton after that and her largely
insignificant election reporting of the race for Manhattan district attorney not only continued, but was plainfy
trivial in the face of the readily-verifiable political scandal I outlined for her by phone and which was laid out by
the September 2,2005 memos. See "His Service Is Vintage, and Some Say the Approach Is, Too,,, (gl5l1i,
Leslie Eaton, William Rashbaum); "A Bitter Contest for Prosecutor, Scffie and AIP' (9/8/05, Leslie baton)i"Final Swirl of Activity in Racefor Manhattan Prosecutor" (9/13105, Leslie Eaton); also,,,Morgenthau l{ins
Race by Big Margin" (9/14/05, Leslie Eaton).

Nor did I hear from Jonathan Hicks, who did "the lion's share" of election reporting of the race for
Brooklyn district attorney. I left him a voice mail message on September 7,2005 and thin catLd him again on
September 8, 2005, essentially to get his e-mail address so that I could e-mail him the September t, ZOOS
memos- Although I asked him to call me after he had read the memos, he never did. He wrote one additional
election article, "Three Brooklyn Rivals Step Up Their Attaclcs on Hynes" (September 10,2005), whose
disingenuousness, on all sides, is revealed by comparison to the September 8,2005 memos.

See, also, "For Cleaner Courts in Brooklyn" (9/4/05,editorial); "Challengers See a Conflict Over plea
Deal and Donations" (9l6l05,Jonathan Hicks); "On Election Eve, Brooklyn Party Leader Is on Trial' (g/g105,
Anemona Hartocollis);"Blank Invoices Detailed in Political Corcuption Triaf' (g/gl05,Anemona Hartocollis);"Assemblyman's Defense Shows Other Side of the Bag:' (9/10/05, Anemona Hartocollis); ,,Trial of an
Assemblyman Focuses on a Ripped ChecV' (9113105, Anemona Hartocollis); "primary Choices,' (g/lil1s,
editorial endorsements); also, "Hynes Wins a Fiercely Contested Primary Racefor District Attornelf'(g/14/05:,,
Raymond Hernandez).

2 This readily-verifiable documentary proof is presented by my October 24,21ozmotion for leave to
appeal to the New York Court of Appeals - afact pointed out at page20 of the March 26,2003 written



Byron Calame, Public Editor Page Five September 26,2005

Sepember 2,2005 and September 8, 2005 memos all the more indefensible. What The Times
chose, instead, was to continue with largely trivial reporting and materially false anO rirt.uOitrg
editorial positions - the consequence of which was to permit demonstrablycomrpt incumbents to
triumph at the polls, to the detriment of the people of the State of New york.

We look forward to your prompt response - and promise you our fullest assistance, including by
copies of all the referred-to substantiating documents so that you can confirm for yourself inat
when it comes to informing the public about readily-verifiable documentary evidence of the
comrption of the processes ofjudicial selection and discipline and the complirity of o* highest
public officers, including those seeking re-election and further public oflite, The Times
unabashedly abandons any notion of "public service" and its "crucial watchdog role in our
democracy" (your June 5, 2005 column, o'The New Public Editor: Toward Greater
Transparency').3 Its false, defamatory, and cover-up column "lfrhen the Judge Sledgehammered
The GadJ$'- with its reliance on anonymous sources to fortiff its baseless characterizations of
me -- is but one crowning example.

Thank you.
Yours for a quality judiciary

and responsible j ournalism,

€dAqe@h
ELENA RUTH SASSOWER, Coordinator
Center for Judicial Accountability, Inc. (CJA)

statement.

3. Your September I l, 2005 column, uCoveringNevt Orleans: The Decade Before the Storm,,,identifies
that you did "A search of substantive Times news articles about New Orleans" over the past ten years because"As a national newspaper with high aspirations, The New York Times :rssumes a responsibility to alert its
readers to significant problems as they emerge in major cities such as New Orleans." In substantiation of this
complaint, we specifically request that you undertake a "search of substantive Times news articles', over at least
an equivalent time span to see ifyou frnd: (l) ANY examining, let alone investigating the prgcesses ofjudicial
alrDointment to New York's lower state courts. to New York's federal courts (in adJition to the fede.ul .ourt
generally). and of "merit selection" to the New York Court of Appeals; and (2) ANf examining, let alone
investigating, the efficacy ofjudicial disciplinary/removal processes, such as the New york State Commission on
Judicial Conduct and the federal judicial complaint mechanisms reposed in the federal judiciary, in Congress,
and the Justice Department. A search should similarly be made ofTimes editorials. Such is more than warranted
by the particulars set forth by our mountain of prior correspondence and complaints - including those from June
ll,2003 onward.



Byron Calame, Public Editor Page Six September 26,2005

Enclosures: (l) CJA's luly 29,2005 lefier to Bill Keller
(2) CJA's unresponded-to correspondence and complaints to The New york Times

from June I l, 2003-November l. 2003

cc: The New York Times
All indicated New York Times recipients of CJA's July 29,2005 letter to Bill Keller:

Bill Keller, Executive Editor
Arthur Sulzberger, Jr., publisher
Jill Abramson, Managing Editor for Newsgathering
Allan Siegal, Standards Editor
Jonathan Landman, Assistant Managing Editor
Philip Taubman, Washington Bureau Chief
Gail Collins, Editorial Page Editor (for sharing with ALL Editorial Board members)
Marek Fuchs
Raymond Hemandez

Leslie Eaton
Jonathan Hicks

FOX News
Geraldo Rivera
Bill O'Reillv


