CENTER for JUDICIAL A CCOUNTABILITY, INC.

P.O. Box 69, Gedney Station Tel. (914) 421-1200 E-Mail: judgewatch@aol.com
White Plains, New York 10605-0069 Fax (914) 428-4994 Web site: www.judgewatch.org

Elena Ruth Sassower, Coordinator

By E-Mail: dianec@nytimes.com
By Fax: 212-556-4447 (7-page original letter)
By Hand (8/1/05)

July 29, 2005

Bill Keller, Executive Editor
The New York Times

229 West 43" Street

New York, New York 10036

RE: (1) Being True to the First Amendment by reporting on the readily-
verifiable evidence, detailed by CJA’s September 25, 2003 and October 13, 2003
letters to you, of the corruption of the processes of judicial selection & discipline
and the complicity of our highest public officers, including those seeking re-
election or further public office -- New York Home-State Senator Hillary Rodham
Clinton, New York State Attorney General Eliot Spitzer, and New York Governor
George Pataki, among them

(2) Being True to New York Times’ “Ethical Journalism” Standards, Report
Recommendations, and Your Own Announced Policies by responsive, corrective
action with respect to The Times’ defamatory and cover-up November 7, 2004
column “When the Judge Sledgehammered The Gadfly” (Westchester Section,
front page)

Dear Mr. Keller:

This letter is occasioned by The New York Times’ championing of the First Amendment in the
Judith Miller case, highlighted by its July 19, 2005 editorial, “4 Jar of Red Herrings”. Your own
position, expressed immediately upon Ms. Miller’s incarceration as you stood before television
cameras outside the U.S. District Court for the District of Columbia, was that unless reporters are
able to assure their sources confidentiality, they will be compromised in their ability to obtain and
report on “information that happens in the recesses of government and other powerful
institutions”. You stated that “anybody who believes that the government and other powerful
institutions should be closely and aggressively watched should feel a chill up their spine” because
of Ms. Miller’s incarceration. Your words were printed in the next day’s Times (July 7, 2005).




Executive Editor Keller Page Two July 29, 2005

It is precisely because the Center for Judicial Accountability (CJA) agrees that “government and
other powerful institutions should be closely and aggressively watched” that we have repeatedly
alerted The Times’ highest echelons to the betrayal of First Amendment responsibilities by The
Times’ newsroom and editorial board in refusing to report on evidence of the corruption of the
processes of judicial selection and discipline involving our highest public officers, including those
seeking re-election or further public office. Our mountain of correspondence with The Times,
spanning nearly a decade and a half, is posted our website, www.judgewatch.org, accessible via
the sidebar panel “Press Suppression” — “The New York Times”.

You are well familiar with this correspondence, as it was brought to your attention by CJA’s
September 25, 2003 and October 13, 2003 letters to you — to which you never responded, even to
the limited extent of referring the correspondence to your incoming public editor, as those letters
requested and as we reiterated in a further November 1, 2003 letter to you. Such correspondence
documentarily establishes that The Times has ZERO RESPECT for the First Amendment when it
comes to informing the public about the corruption of the processes of judicial selection and
discipline and the complicity of our highest public officers. This, where it has not had to rely on
confidential sources and where the complete truthfulness of its nonconfidential source has been
readily-verifiable from primary source materials, both provided to it and proffered. Indeed, our
non-partisan, non-profit citizens’ organization has never once requested anonymity during the
decade and a half in which we have provided and proffered such primary source materials to The
Times.

In the unlikely event you are unaware of how The Times’ first public editor, Daniel Okrent,
shamelessly covered up our fully-documented complaints when we independently turned to him in
December 2003 and then again in June 2004, a copy of our exchange of correspondence with him
is enclosed.' I specifically refer you to CJA’s June 17, 2004 complaint to Mr. Okrent entitled:

“Times ‘Protectionism’ of New York Senator Charles Schumer, Arising from its
Multitudinous Conflicts of Interest — Covering Up his Pivotal Role in the Corruption
of Judicial Selection and Discipline — and Depriving New Yorkers of the Information
Necessary to their Casting of an Intelligent Vote in the 2004 Senate Election”.

! This exchange of correspondence is also posted on the “Press Suppression — New York Times” page of

our website.




Executive Editor Keller Page Three July 29, 2005

This June 17, 2004 complaint was expressly based on CJA’s June 11, 2003 - May 24, 2004
correspondence with The Times, including our unresponded-to letters to you, and the primary
source materials on which this correspondence rested: first and foremost, the primary source
materials then posted on CJA’s homepage under the heading “Paper Trial Documenting the
Corruption of Federal Judicial Selection/Confirmation and the ‘Disruption of Congress’ Case It
Spawned”.

Mr. Okrent’s response, by an unsigned June 21, 2004 e-mail, baldly purported that our June 17,
2004 complaint was unsupported by evidence. As my subsequent e-mail reflects, he would not
provide a signed letter to that effect. Nor would he do what neither you nor anyone else at The
Times would do: “deny or dispute the evidentiary significance of CJA’s homepage ‘Paper Trail”
in establishing the corruption of judicial selection and discipline — and the official misconduct of
New York Home-State Senators Schumer and Clinton with respect thereto” — all of which The
Times was shown to have suppressed. As stated by my final June 22, 2004 e-mail,

“BY ANY OBJECTIVE STANDARD, the ‘Paper Trail” presents ‘hard evidence’ of
the most flagrant corruption by public officers and others on both national and New
York State levels — warranting Times coverage.” (capitalization in my e-mail).

On June 28, 2004, six days after that last e-mail, I was incarcerated for six months as a result of
the “disruption of Congress” case, whose explosive political ramifications were evident from
CJA’s homepage “Paper Trail”? and so-highlighted by my published Letters to the Editor in Roll
Call (5/10/04) and the New York Law Journal (5/19/04), which CJA’s correspondence to The
Times, including to Mr. Okrent, had enclosed.

Like Ms. Miller’s incarceration, my incarceration arose from my championing of First
Amendment rights. Unlike Ms. Miller, however, [ was unable to avoid the hellhole of D.C. Jail,
being unassisted by a legal team and unheralded by Times coverage. Indeed, it was not until after
Election Day, four and a half months later, that The Times published anything® — and then a

2 During my incarceration, this “Paper Trail” was renamed “PAPER TRAIL TO JAIL”. It is now posted

on the “DISRUPTION OF CONGRESS” page of our website.
3 “...one of the implicit responsibilities of the Times’s regional reporters is to read the local papers and
see if any of them had uncovered any good stories that deserved a broader audience.”, Hard News: The Scandals
at The New York Times and Their Meaning for American Media by Seth Mnookin, at p. 102.

Stories about the “disruption of Congress” case against me and incarceration had appeared months earlier
in the following publications: Legal Times (4/12/04, 4/19/04, 4/26/04, 7/5/04, 12/20/04), New York Law Journal
(4/12/04, 4/21/04, 7/8/04), The Washington Post (4/15/04, 4/21/04, 6/29/04), Roll Call (4/21/04, 7/7/04,
7/15/04), and The Philadelphia Inquirer (7/3/04) — with Roll Call (5/10/04) and the New York Law Journal
(5/19/04) each publishing my responsive Letters to the Editor. [See also, web-based White Plains




Executive Editor Keller Page Four July 29, 2005

defamatory column by Marek Fuchs, “When the Judge Sledgehammered The Gadfly” (November
7,2004, Westchester Section, front page), wholly concealing the First Amendment issues. Thus,
Mr. Fuchs not only omitted my contention that a citizen’s respectful request to testify at a public
congressional hearing could not be deemed “disruption of Congress” without violating the First
Amendment, but my contention that the probation terms imposed upon me by D.C. Superior Court
Judge Brian Holeman as the price for avoiding incarceration themselves infringed on First
Amendment rights. Indeed, Mr. Fuchs’ disparagement of me for declining Judge Holeman’s
“offer” of probation and going to jail is the starkest of contrasts to your subsequent praise of Ms.
Miller’s “brave and principled choice” for not disclosing her source and going to jail*.

Yet, concealing the First Amendment issues was only the beginning. Mr. Fuchs concealed
virtually every material fact about the “disruption of Congress” case — even that this was the
charge of which T had been convicted. He also concealed, totally, the underlying national story of
the corruption of federal judicial selection/confirmation, involving Senators Schumer and Clinton
— as well as the New York corruption story on which it rested. As you know from CJA’s
September 25, 2003 and October 13, 2003 letters to you, this New York corruption story is
embodied by the record of my public interest lawsuit against the New York State Commission on
Judicial Conduct — a record establishing not only the corruption of that vital state agency, but the
corruption of “merit selection” to the New York Court of Appeals and of the judicial appointments
process to New York’s lower state courts — actively aided and abetted by New York’s highest
public officers — to wit, Governor George Pataki, Attorney General Eliot Spitzer, Chief Judge
Judith Kaye, and the leadership of the New York State Legislature.

Mr. Fuchs’ November 7, 2004 column — falling below the most fundamental journalism standards,
including by its reliance on unidentified sources for its denigrating and provocative
characterizations of me and by its omission of nearly everything I told Mr. Fuchs when I spoke to
him from a payphone from jail during an interview of at least 20 minutes — is inexplicable except
as a manifestation of the “profound and multitudinous conflicts of interest” which my June 17,
2004 complaint to Mr. Okrent expressly identified as impeding Times coverage.

CitizenNetReporter (7/2/04: www.whiteplainscnr.com/modules.php?name=News&ﬁ1e=artic1e&sid=2627)].
4 You similarly described Ms. Miller as having made a “brave and honorable choice” on the July 17,2004
broadcast of CNN’s Reliable Sources with Howard Kurtz. The Times’ July 19, 2004 editorial also recognized
Ms. Miller’s “principled stand”.




Executive Editor Keller | Page Five July 29, 2005

These “profound and multitudinous conflicts” were particularized by CJA’s September 25, 2003
and October 13, 2003 letters to you — expanding on the concise summary mn CJA’s June 19, 2003
letter to Assistant Managing Editor Allan Siegal, then heading the “Committee on Safeguarding
the Integrity of Our Journalism” — to which neither he nor any other Times recipient ever
responded. Among these recipients: Publisher Arthur Sulzberger, Jr., Managing Editor Jill
Abramson, Assistant Managing Editor Jonathan Landman, Washington Bureau Chief Philip
Taubman, and Editorial Page Editor Gail Collins. Nor did Mr. Okrent ever respond to these
conflicts, except inferentially by his outright lie that we had provided no evidence.

Not long after my December 23, 2004 release from incarceration in D.C., I telephoned Mr. Fuchs,
who admitted that when he wrote his column he was aware of CJA’s complaints against The
Times. Indeed, the complaints from June 11, 2003 to June 17, 2004 were not only posted on the
“Press Suppression—New York Times” page of our website, but on the “Paper Trail Documenting
the Corruption of Federal Judicial Selection/Confirmation and the ‘Disruption of Congress’ Case
It Spawned” to which I had referred him when he interviewed me for the column.

To enable you to more easily see the kind of smear, cover-up journalism which a self-interested
Times was not constrained from putting forward in the aftermath of the July 28, 2003 “Siegal
Committee” report on “Safeguarding the Integrity of Our Journalism”, I enclose a line-by-line,
paragraph-by-paragraph analysis of Mr. Fuchs’ November 7, 2004 column. Indeed, Mr. Fuchs’
column appeared within two months of the September 2004 issuance of The Times handbook on
Ethical Journalism and during the very week The Times commenced the further examination that
culminated in its May 2, 2005 report, “Preserving Our Readers’ Trust”.

In keeping with the “values and practices” of the ethics handbook, the recommendations of The
Times reports, and your own June 23, 2005 staff memo, “Assuring Our Credibility”, 1 - and your
readership — rightfully expect a response as to the appearance and actuality that Mr. Fuchs’
maligning ad hominem column was a manifestation of The Times’ “profound and multitudinous
conflicts of interests”. This, in addition to a correction of the column’s massive “errors” — which
can only be done by an investigative expose of the groundbreaking “disruption of Congress” case
to which the public was then, and is now, entitled. Needless to say, such investigative expose
must present findings of fact and conclusions of law with respect to what CJA’s September 25,
2003 letter to you identified (at p. 5) as “the most important” of the primary source materials on
the “Paper Trail”: CJA’s March 26, 2003 written statement particularizing the documentary
evidence of the on-the-bench corruption of New York Court of Appeals Judge Richard Wesley —
substantiated by the accompanying two final motions in my public interest lawsuit against the New
York State Commission on Judicial Conduct.




Executive Editor Keller Page Six July 29, 2005

Just as investigative coverage would have rightfully derailed Senator Schumer’s 2004 re-election,
it will rightfully derail Senator Clinton’s re-election in 2006 and her much-hyped candidacy for
the presidency in 2008. Its repercussions will be no less dramatic for Attorney General Spitzer,
running to be elected New York’s governor in 2006, and for Governor Pataki, whose presidential
aspirations and prospects The Times has continually speculated about, including in the past three
days in reporting on his decision not to seek a fourth term as governor.’

Thanks to Times protectionism of Senator Schumer — including by the very reporter, Raymond
Hernandez, whose own conflicts of interest and misconduct our May 11, 2004 — June 17, 2004
correspondence particularized -- Senator Schumer won re-election last November “with a record
71 percent of the vote™ -- a fact Mr. Hernandez was not ashamed to report’. This landslide and the
anticipated landslides in 2006 for a re-elected Senator Clinton and a Governor-Elect Spitzer
directly result from The Times’ “protectionism” of which our October 13,2003 letter to you gave
notice:

“...without timely news reportage critically examining the records of these public
officers, the electoral races [will] be fatally skewed well before the party conventions.
These incumbents [will] seem invincible, deterring challengers from within their own
parties, deterring strong challengers from the opposing major parties, and altogether
discouraging challenge from the minor parties, who [will] confer their valuable party
lines to the powerful incumbents.” (at p. 18, underlining in the October 13, 2003
letter).”

5 “Pataki Decides to Forgo a 4™ Term, Confidants Say” (7/27/05, Michael Cooper & Patrick Healy);

“Pataki Rules Out 4" Term but Not a Run Jor the White House” (7/27/05, Jennifer Bayot); “A Hectic Day for the
G.O.P., Full of Hints and Speculations” (7/27/05); “Pataki Says He Won't Seek a 4" Term” (7/28/05, Michael
Cooper); “The Governor'’s Exit Strategy” (7/28/05, editorial); “Not So Loudly, Governor Gets Point Across”
(7/29/05, Patrick Healy); “The Shadow of His Predecessor Dominates the Pataki Legacy” (7/29/05, Michael
Cooper); “4 Date That Lives in Oratory” (7/29/05, Clyde Haberman).

[NOTE: On August 1, 2005, this letter — which had not yet been hand-delivered — was revised to add to
the body of the letter the next paragraph beginning “Thanks to Times protectionism of Senator Schumer. . ., as
well as to supplement this footnote by citation to four additional pieces from the previous day’s Times and one
from that day’s, further repeating and speculating on Governor Pataki’s presidential run: “For Pataki, a Rare
Path Toward the National Stage” (7/31/05, Sam Roberts); “For Native Sons, Less Favor at Home” (7/31/05,
Patrick Healy); “Moderation in Pursuit of Victory” (7/31/05, Nicholas Confessore); “The Governor Goes to
lowa” (7/31/05, editorial), “Pataki Will Veto New Rule on Pill” (8/1/05, Raymond Hernandez & Al Baker).]

6

“Clinton’s Popularity Up in State, Even Among Republicans” (Raymond Hernandez, 2/22/05).
7 See also page 30 of our October 13, 2003 letter: “It is evident...that Senator Schumer — up for re-
election next year — occupies a status similar to Attorney General Spitzer at The Times: ‘protected’ from
scrutiny, with coverage reinforcing the advantages of incumbency and deterring challenge”.




Executive Editor Keller | Page Seven | July 29, 2005

As stated by our June 19, 2003 letter to Mr. Siegal — and reiterated by our September 25, 2003 and
October 13, 2003 letters to you® -- it is “journalistic fraud” more serious, by far, than the random
acts of rookie reporter Jayson Blair for The Times to present the public with articles and editorials
about the electoral posturings and prospects of these public officers when its news and editorial
sides both know, from the documentary evidence CJA long ago provided and proffered, that
reporting on their roles in corrupting the processes of judicial selection and discipline would
rightfully end their political careers. Such required response then, as now, by an immediate
direction for an investigative examination of the records of Senator Schumer, Senator Clinton,
Governor Pataki and Attorney General Spitzer as to these vital processes. That their records with
respect to judicial selection and discipline converge in the “disruption of Congress” case -- resting,
as it does, on the record of my public interest lawsuit against the New York State Commission on
Judicial Conduct -- made such examination all the simpler, as it still is.

Please advise whether, consistent with The Times’ First Amendment responsibilities, you will rise
above your own undisclosed conflicts of interest’ and make this long-overdue direction. As

Analysis of Times coverage would show it is heavily weighted to reporting on speculation, on the
political power brokers who support the incumbents or who are commenting on their prospects, on the
incumbents’ fund raising; on their politically-expedient posturings and positions — for which, by virtue of their
public office, they get added free-publicity -- and on polls. The polls would tumble, as likewise the fundraising,
if the public were informed of the records of these public officers with respect to judicial selection and
discipline.

Mlustrative of the coverage that Mr. Hernandez has given to Senator Clinton, while suppressing any
report of her record on judicial selection and discipline and her role in the “disruption of Congress” case: “As
Clinton Shifis Themes, Debate Arises on Her Motives” (2/1/05); “Clinton’s Popularity Up in State, Even Among
Republicans” (2/22/05); “Aide to Mrs. Clinton Derides Pataki’s Presidential Chances” (3/1/05); “As Clinton
Wins G.O.P. Friends, Her Rivals’ Task Toughens” (3/6/05); “Firm Close to the Clintons Is a Political Force in
New York” (3/22/05); “In Vigilant Hillaryland, Advisors Stay Devoted” (6/1/05); “One Clinton, at Least, Finds
2008 Run Worth Discussing” (6/3/05); “The Evolution of Hillary Clinton” (7/13/05, with Patrick Healy); and
“Clinton Urges Inquiry Into Hidden Sex in Grand Theft Auto Game” (7/ 14/05).

8 Our October 13, 2003 letter to you reprinted (at pp. 22-24, 19-21) our October 8, 2002 memo to the
editorial board regarding Times electoral endorsements for Attorney General and Governor in the November
2002 elections ~ including the memo’s enclosed story proposal, “Exposing the REAL Attorney General Spitzer,
Not the P.R. Version.” That same story proposal is even more politically explosive and far-reaching today than it
was 2-1/2 years ago.

® According to Seth Mnookin’s Hard News (pp. 6, 22, 215), you were managing editor under Joseph
Lelyveld and he “openly campaigned” for you to succeed him as executive editor. Mr. Lelyveld’s extraordinary
nonfeasance as executive editor, ignoring metro’s suppression of time-sensitive stories about the corruption of
Judicial selection, impacting the 1998 elections for Governor and Attorney General, was particularized by, and
was the reason for, CJA’s comprehensive February 12, 1998 complaint to Publisher Sulzberger.




Executive Editor Keller ‘ Page Eight July 29, 2005

promised by our September 25, 2003 and October 13, 2003 letters, you may be assured of our
complete cooperation — including by prompt transmittal of hard copies of all the substantiating
primary source documents.

We await your response. If we do not hear from you within three weeks, we will forward a
complaint to The Times’ new public editor, Byron Calame.

Yours for a quality judiciary
and responsible journalism,

ELENA RUTH SASSOWER, Coordinator
Center for Judicial Accountability, Inc. (CJA)

Enclosure: (1) CJA’s exchange of correspondence with Public Editor Daniel Okrent
(2) “When the Judge Sledgehammered The Gadfly” — with analysis &
documentary proof substantiating analysis of paragraph 14, including
as relates to pages 27-28 of CJA’s October 13, 2003 letter

cc:  Arthur Sulzberger, Jr., Publisher .
Jill Abramson, Managing Editor for Newsgathering
Allan Siegal, Standards Editor
Jonathan Landman, Assistant Managing Editor
Philip Taubman, Washington Bureau Chief _
Gail Collins, Editorial Page Editor (for sharing with ALL Editorial Board members)
Marek Fuchs ,
Raymond Hernandez
Jayson Blair
Seth Mnookin & other members of the press
The Public




